Qwezz: Passie voor ICT

Magazines | Noord Limburg Business nr 5 2018

Qwezz Cloud in Venray is een full-service ICT bedrijf. Directeur Paul Engelen: Ons motto is: Gooi uw ICT-probleem maar bij ons over de schutting, wij lossen het voor u op.


Van jongs af aan was Paul Engelen gefascineerd door alles waar maar een stekker aan zat. Maar toen hij in aanraking kwam met com-puters, ontdekte hij zijn echte passie. Later, als techneut bij het toenmalige Ropa Computers, heeft hij die passie verder kunnen uitbouwen. Inmiddels heeft hij met Qwezz Cloud een eigen onderneming waar vijf mensen dagelijks bezig zijn met het verzorgen van de ICT bij mkb-on-dernemingen in de wijde regio. "We voorzien in alle soorten automatisering voor het mkb", aldus accountmanager Peter Berkers. "Dat houdt in dat wij een externe computerafdeling zijn voor bedrijven in die regio. Ze hoeven zelf dus geen ICTer in dienst te hebben."

Bij Qwezz staat het belang van de klant altijd voorop, "want je hebt een vertrouwensband met die klant omdat je zijn data beheert", aldus Engelen. "Daarom leggen wij ook de nadruk op betrouwbaar. Bij ons staat met stip op 1: met de data van de klant ga je ver-trouwelijk om. Dat vertaalt zich in onder meer in het feit dat we alles doen om de informatie optimaal te beveiligen."


CLOUD
Tot 2010 deed Qwezz alleen klassieke auto-matisering bij klanten: zorgen dat alle ICT op locatie goed draait en dat er indien gewenst ook vanuit thuis op de bedrijfsserver kan worden gewerkt. Dat jaar besloot Engelen om daarnaast ook eigen servers ter beschikking te stellen aan de klanten en deze als dienst te gaan verkopen. "Daarmee maak je het voor kleine bedrijven mogelijk om veel meer te kunnen met je ICT dan wanneer je dat in eigen beheer doet. Qua mogelijkheden, beveiliging, prijs, alles."

TOTAALPLAATJE

Engelen: "We zijn volledige Online Werkplekken gaan bouwen en verkopen, hiermee heeft een klant al zijn eigen applicaties die normaal op de eigen pc zouden draaien, alleen zijn deze vanaf iedere computer beschikbaar. Zo kan een klant overal werken waar een internetverbinding is. Daarnaast zijn we toen begonnen met het leveren van een online mail-oplossing waar toen heel veel vraag naar was."

Berkers: Sinds die tijd hebben we ons portfolio verder uitgebouwd met andere cloud-diensten om voor onze klanten het totaalplaatje te kunnen leveren, denk hierbij aan internetverbindingen, online back-ups en VoIP telefonie. Toch is de cloud is niet voor iedereen de beste oplossing. Het is niet voor niets dat we naast clouddiensten ook nog traditionele servers en werkplekbeheer doen.

ORGANISCHE GROEI

De klanten van Qwezz zijn heel erg trouw, zo blijkt. Berkers vertelt: "We groeien eigenlijk heel organisch: veel nieuwe klanten komen naar ons omdat we zijn aanbevolen door bestaande klanten. Natuurlijk hebben we ook nieuwe klanten omdat we ons op beurzen hebben gepresenteerd en op andere manieren hebben geworven, maar het gros van de nieuwe klan-ten komt warm binnen. En ja, dat is een heel mooie luxe-positie." Met Qwezz wil Engelen groot worden door klein te blijven. "Het persoonlijk contact met de klant, dat staat bij ons voorop en dat moet ook zo blijven. Bij ons geldt: jij als klant hebt een probleem, wij helpen jou. En zo snel mogelijk. Dringende storingen lossen we 24/7 op."

"We maken het regelmatig mee dat mensen bellen dat hun pc of laptop het niet meer doet", noemt systeembeheerder Danny Bogers als voorbeeld. "We kijken dan in eerste instantie of we het probleem op afstand op kunnen lossen. Mocht dit niet lukken dan kijken we of het praktisch is om naar de klant toe te rijden, of dat de klant hier even langskomt. Klanten kunnen te allen tijde bij onze technische dienst terecht voor spoedgevallen."

Systeembeheerder Maikel Welten vult aan: "We hebben hier veel telefonisch contact met leveranciers en andere partijen en ik merk dat soms mijn halve telefoongesprek bestaat uit het doorlopen van vervelende, omslachtige keuzemenus. Hier kan ik me ontzettend aan kan ergeren, dit is dan ook de reden dat wij er voor kiezen om onze klanten direct te woord te staan en technische communicatie naar hun softwareleveranciers voor ze uit handen te nemen. Zo voelt een klant zich geen doorgeefluik."

PREVENTIEF

Als een PC of server ineens de geest geeft, kan dat dramatische gevolgen hebben voor een onderneming. Daarom bieden Paul en zijn team sinds kort een nieuwe service: het actief monitoren van de systemen die bij een klant draaien. Ofwel preventief in plaats van curatief als het te laat is. Welten licht toe: "Zo kunnen wij zicht hebben op wanneer iets theoretisch aan vervanging toe is en de klant daarvan op de hoogte stellen. Het is over het algemeen nog steeds zo dat als je een pc gaat vervangen op het moment dat hij het nog doet, dat goedkoper is dan wanneer die kapot is gegaan. Dit zorgt vaak voor extra werkzaamheden om gege-vens terug te halen of instellingen opnieuw in te voeren, naast de tijd dat de klant geen computer kan gebruiken natuurlijk. Als je in de cloud werkt is het probleem minder groot, maar je hebt nog steeds een pc nodig om bij de cloud omgeving te komen."

SCHUTTING

Als gimmick heeft Qwezz letterlijk met een stuk schutting op een beurs gestaan onder het motto: al je ICT-gerelateerde problemen, gooi die maar bij ons over de schutting, wij lossen ze op. Engelen: "Wij maken van jouw probleem ons probleem, en wij lossen het op. Geen moeilijke toestanden, laagdrempelig, transparant, snel. We zijn een heel brede ICT-dienstverlener, we leveren een compleet pak-ket. Dat maakt het ook makkelijker voor de klant om dingen bij ons neer te leggen, over onze schutting te gooien. Het komt allemaal van één plek af, dus kun je het probleem ook daar neerleggen. En op het moment dat het niet van één plek afkomt, neem ik het net zo graag in behandeling."

www.qwezz.nl